tisdag 19 mars 2013

Kopia..?

Min goda vän och kollega Anna Lena Mayor Ekeblad har skrivit ett brev som värmer mig för omtanken, men som ger mig rysningar för sitt innehåll....
Har fått frågan om jag verkligen var först, och det är ju självklart svårt att svara på... Dock gjorde jag denna lykta redan 2009 när jag var mammaledig med min äldsta dotter, men den fick fart först 2012. Redan 2011 var den dock med i Plaza interiör nummer 6 när den fanns att köpa på den numera nedlagda butiken DNA på Vallgatan i Göteborg. Då var det dock inte många som tyckte det var något att ha :)
Kommentera gärna vad ni tycker! Hur ska man skydda sig och sin design som egenföretagare, konstnär och designer? Har man inga rättigheter?

Till vänster en nygjord och fortfarande fuktig lykta. Till höger en färdigbrännd. Stor skillnad i storlek!
Bolias kopia. Bild lånad fån Göteborg nonstop

2 kommentarer:

  1. Hej. Ja det gör en verkligen ledsen och arg över att se sånt här. Man finner ju alltid inspiration någonstans och såklart så kan ju inte alla företag ha koll på alla designers. MEN den är lite för lik för att man inte ska ska ha sett den förut. Och om det är någon tröst så är din mycket finare. Mer elegans och genuin. Kopior är alltid kopior och extremt sällan bättre än orginalet. Och så tror jag att dina kunder är kräsnare än att de vill ha en klumpig fejklykta.

    Hoppas att du får en fin vårdagsfredag!
    Med vänlig hälsning Terese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, det var fint sagt av dig! :) Tack för värmande ord!
      -Camilla

      Radera